Πόλεις χωρίς
σκουπίδια!
(πρόταση
στρατηγικού μοντέλου
διαχείρισης
απορριμμάτων)
Μέρος Β’
Συνεχίζουμε το χτεσινό αφιέρωμα σήμερα με τις 3 τελευταίες από τις 10
προτάσεις των μεγαλύτερων οικολογικών
οργανώσεων της Ελλάδας: η
Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης (ΟΕΑ), η Greenpeace, το WWF Ελλάς και το Δίκτυο
Μεσόγειος SOS προτείνουν:
7. Δημιουργία διαδημοτικών Κέντρων Ανακύκλωσης σε όλη την Ελλάδα
– Τα Κέντρα Ανακύκλωσης (ΚΑ)
μπορούν να αποτελέσουν βασικό άξονα για την εναλλακτική διαχείριση των αστικών
αποβλήτων. Αποτελούν ένα χώρο προσωρινής αποθήκευσης και ταξινόμησης όλων των
υλικών μέχρι τη μεταφορά τους για τελική διαχείριση ή ανακύκλωση.
Κάθε Κέντρο Ανακύκλωσης μπορεί να
έχει έκταση 1-2 στρέμματα, να βρίσκεται μέσα ή πολύ κοντά στον αστικό χώρο και
να διαθέτει αποθηκευτικούς χώρους (κυρίως κοντέϊνερ) για όλα τα εν δυνάμει
διαχειρίσιμα υλικά, όπως συσκευασίες, ΑΗΗΕ (ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά απόβλητα),
ΑΕΚΚ (μπάζα), κλαδέματα, ρουχισμός – υποδήματα, ελαστικά, επικίνδυνα οικιακά
απόβλητα, έπιπλα, ογκώδη κ.α.
Κάθε ΚΑ θα πρέπει να μπορεί να εξυπηρετεί
μέχρι 100.000 κατοίκους στην περιφέρεια και μέχρι 200.000 κατοίκους σε Αττική
και Θεσσαλονίκη
Στα ΚΑ θα μεταφέρουν οι δημότες
μόνοι τους τα υλικά τους σε αυτά μετά από ενημέρωση και συνεχή παρότρυνση από τα
διαρκή προγράμματα ενημέρωσης. Κάθε νησί θα πρέπει να έχει το δικό
του Κέντρο Ανακύκλωσης, που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες του.
Το ΚΑ θα πρέπει να διαθέτει ζυγοπλάστιγγα και
θα παραλαμβάνει υλικά από τους πολίτες σε συγκεκριμένες ημέρες και ωράριο. Θα
λειτουργεί κάποιες ώρες και τα Σάββατα και Κυριακές και θα απασχολεί περίπου
2-10 εργαζόμενους ανάλογα το μέγεθος του ΚΑ.
Για τον σχεδιασμό και δημιουργία
τους μπορεί να αξιοποιηθεί η σημαντική εμπειρία δεκαετιών πολλών χωρών της Ε.Ε.
Η χωροθέτηση σημαντικού αριθμού ΚΑ θα μπορούσε να συνδυαστεί και με τους
σταθμούς μεταφόρτωσης.
8. Αποφυγή της θερμικής επεξεργασίας
– Με τα σημερινά δεδομένα οι
τεχνολογίες θερμικής επεξεργασίας (καύση, πυρόλυση, αεριοποίηση) ως μέθοδοι
τελικής διάθεσης των απορριμμάτων είναι ασύμφορες για τη χώρα μας και θα πρέπει
να μην επιλεγούν για τους εξής κυρίως λόγους: α) λόγω του πολύ υψηλού
επενδυτικού και λειτουργικού κόστους (συγκριτικά με ανακύκλωση – κομποστοποίηση
– ΧΥΤΥ), β) λόγω περιβαλλοντικών προβλημάτων (εκπομπές επικίνδυνων αερίων και
παραγωγή τοξικής στάχτης), γ) λόγω κοινωνικών και χρονικών δυσκολιών
(αντιδράσεις τοπικών κοινωνιών και πολύχρονη κατασκευή), δ) λόγω δέσμευσης των
ΟΤΑ για σταθερή παροχή απορριμμάτων προς καύση για μερικές δεκαετίες και άρα
ενδεχόμενη ακύρωση κάθε προσπάθειας για περαιτέρω αύξηση της ανακύκλωσης στο
μέλλον.
9. Δημιουργία μονάδων κομποστοποίησης
– Η κομποστοποίηση θα πρέπει να
αποτελέσει την κύρια επιλογή της πολιτείας για τη διαχείριση των υλικών του 3ου
κάδου (οικιακά οργανικά) και των «πράσινων» υλικών των ΟΤΑ (κλαδέματα),
αξιοποιώντας τους σταθμούς μεταφόρτωσης σε κάθε περιφέρεια για τη μεταφορά των
οργανικών.
Έτσι, στους περιφερειακούς σχεδιασμούς θα
πρέπει να διερευνηθεί και επιλεγεί η δυνατότητα της δημιουργίας μικρού, μεσαίου
ή μεγάλου μεγέθους μονάδων κομποστοποίησης με ευθύνη των ΟΤΑ, των νομαρχιών και
της περιφέρειας.
Οι μικρές μονάδες μπορούν να
εξυπηρετούν μικρούς ή/και απομακρυσμένους οικισμούς και μικρούς ΟΤΑ, οι μεσαίες
μονάδες μεσαίου μεγέθους ΟΤΑ και οι μεγάλες μονάδες μεγάλους ΟΤΑ, σύνολο νομού
ή σύνολο περιφέρειας.
Η τεχνολογία που μπορεί να
επιλεγεί θα πρέπει να περιλαμβάνει προδιαλογή των υλικών και κομποστοποίηση του
οργανικού κλάσματος:
α) με ανοικτές αερόβιες μονάδες,
β) με κλειστές αερόβιες μονάδες,
ή ακόμη και
γ) με κλειστές αναερόβιες
μονάδες.
Η επιλογή της κομποστοποίησης με κλειστές
αναερόβιες μονάδες μπορεί να παράγει και ηλεκτρική ενέργεια ή/και θερμότητα.
Το παραγόμενο κομπόστ θα αποτελεί πολύτιμο
εδαφοβελτιωτικό που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση διαβρωμένων
δασικών εκτάσεων, τη συντήρηση πάρκων και αλσών στις πόλεις, την ανάπλαση
εγκαταλειμμένων λατομείων και βέβαια τον εμπλουτισμό των αγροτικών
καλλιεργειών.
Ειδικά μάλιστα για τα ελληνικά
εδάφη που είναι φτωχά σε οργανικά, το κομπόστ θα μπορούσε να τα ενισχύσει
σημαντικά.
10. Επένδυση στην ευαισθητοποίηση και ενημέρωση
– Για να επιτευχθούν τα παραπάνω
απαιτείται συστηματική ευαισθητοποίηση, ενημέρωση και ενεργοποίηση των πολιτών
και για το λόγο αυτό θα πρέπει να οργανώνονται από τα εθνικά συστήματα
ανακύκλωσης, τους ΟΤΑ και την πολιτεία, σε συστηματική ετήσια βάση,
ολοκληρωμένα προγράμματα ευαισθητοποίησης-ενημέρωσης και εκπαίδευσης των
πολιτών, στα οποία να εμπεριέχονται πολυδιάστατες δράσεις (όπως προβολή με
πολλούς τρόπους σε ΜΜΕ, εκδηλώσεις, διαφημιστικά σποτ, έντυπο υλικό) αλλά
κυρίως περιβαλλοντική ενημέρωση στα σχολεία και πόρτα-πόρτα ενημέρωση των
δημοτών.
Αυτά τα προγράμματα ενημέρωσης θα πρέπει να
επανέρχονται, όσες φορές χρειάζεται, σε περιοχές και ΟΤΑ που υλοποιήθηκαν στο
παρελθόν, για να ενημερώνονται οι νέοι κάτοικοι και να ενθαρρύνουν τους
παλαιότερους, ώστε να μην χαλαρώνουν τις προσπάθειές τους.
Κάθε πόρος που επενδύεται στην
ενημέρωση αποφέρει πολλαπλά κέρδη στο μέλλον από τη σωστή συμπεριφορά των
πολιτών.
Μετά την εφαρμογή των παραπάνω,
τα όποια υπολείμματα μπορούν να οδηγούνται σε ΧΥΤΥ. Εκτιμάται ότι οι ποσότητες
των υπολειμμάτων θα πρέπει σταδιακά να μειώνονται, οπότε σε βάθος χρόνου η
εξάρτηση των ΟΤΑ από τους ΧΥΤΥ θα είναι μικρή. Π.χ. σε 10-15 έτη μπορεί να καταλήγει
σε ΧΥΤΥ μόνο το 10-15% των σημερινών απορριμμάτων.
Το παραπάνω μοντέλο διαχείρισης
μπορεί να χρηματοδοτηθεί:
α) από τα σημερινά και μελλοντικά
εθνικά συστήματα διαχείρισης και από συνεργαζόμενους με αυτά ιδιώτες, β) από
τους ίδιους τους ΟΤΑ, γ) από την πολιτεία, και δ) από την Ε.Ε.
Όσοι ΟΤΑ στην Ελλάδα έχουν υιοθετήσει έστω και
εν μέρει το παραπάνω μοντέλο (π.χ. ο Δήμος Ελευσίνας τα τελευταία 5 χρόνια) ήδη
βλέπουν σημαντική μείωση των απορριμμάτων τους και του κόστους διαχείρισής τους
ανά τόνο.
Από εμπεριστατωμένη διερεύνηση
στο σύνολο της περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης σχετικά με την εφαρμογή
της κομποστοποίησης στην περιφέρεια, προκύπτει ότι το παραπάνω μοντέλο
διαχείρισης είναι σημαντικά πιο οικονομικό από άλλα, που αντί να αξιολογήσουν
σωστά το ρόλο της ανακύκλωσης, εναλλακτικής διαχείρισης και οικιακής
κομποστοποίησης, προτείνουν από κοινού διαχείριση όλων των απορριμμάτων, που
συμπεριλαμβάνει και θερμική αξιοποίηση.
Η Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης (ΟΕΑ), η Greenpeace, το WWF και το Δίκτυο Μεσόγειος SOS , με βάση την εθνική και διεθνή εμπειρία υλοποίησης ανάλογων προγραμμάτων, εκτίμησαν το κόστος υλοποίησης αυτής της πολιτικής, τις νέες θέσεις εργασίας σταθερής απασχόλησης, που δημιουργούνται, και την πιθανή και λογική κατανομή των πηγών για την χρηματοδότηση.
Από το εκτιμώμενο κόστος αξίζει
να αναφερθεί ότι με συνολική αξιοποίηση οικονομικών πόρων της τάξης των 275
εκατ. € ετησίως (189 εκατ. €/έτος δημόσιοι πόροι και 86 εκατ. €/έτος ιδιωτικοί
πόροι) μπορούμε σε μια 5ετία να δρομολογήσουμε ολοκληρωμένες και περιβαλλοντικά
και κοινωνικά αποδεκτές λύσεις στη διαχείριση των απορριμμάτων μας,
δημιουργώντας ταυτόχρονα περίπου 11.000 νέες θέσεις απασχόλησης σταθερής
απασχόλησης.
Οι ΠΟΛΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ είναι
στο χέρι μας!...
Για περισσότερες πληροφορίες:
Φίλιππος Κυρκίτσος (ΟΕΑ) 210-8224281, 6936-140795
Νίκος Χαραλαμπίδης (Greenpeace) 210-3806374, 6979-395108
Θεοδότα Νάντσου, (WWF) 210-3314893, 6982-471722
Βαγγέλης Τερζής (WWF) 210-3314893, 6973-805969
Βαγγέλης Κουκιάσας (Δίκτυο Μεσόγειος SOS) 210-8228795, 6977-600247
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου