Πόλεις χωρίς
σκουπίδια!
(πρόταση
στρατηγικού μοντέλου
διαχείρισης
απορριμμάτων)
Μέρος Α’
-Ποια θα μπορούσε να είναι σήμερα στην Ελλάδα η βέλτιστη περιβαλλοντικά πολιτική στη διαχείριση απορριμμάτων;
-Μα φυσικά το να ελαχιστοποιήσουμε τα σκουπίδια για τελική
διάθεση.
-Είναι άραγε αυτό εφικτό στην
Ελλάδα;
-Εάν ακολουθήσουμε μία
ολοκληρωμένη και συνεπή πολιτική θα μπορέσουμε να το επιτύχουμε τις αμέσως
επόμενες δεκαετίες.
Ήδη, αρκετές χώρες, όπως
Γερμανία, Ολλανδία, Αυστρία, Βέλγιο, Μεγάλη Βρετανία κ.α., έχουν προχωρήσει
σημαντικά προς αυτή την κατεύθυνση και πλησιάζουν το τέλος του δρόμου έχοντας
πετύχει μεγάλα ποσοστά μείωσης και εναλλακτικής διαχείρισης των απορριμμάτων
τους.
Το κρίσιμο σημείο είναι να
καταλάβουμε όλοι (κεντρική κυβέρνηση, ΟΤΑ, κοινωνία) ότι η πολιτική της
πρόληψης, επαναχρησιμοποίησης, ανακύκλωσης και κομποστοποίησης είναι η
ουσιαστική λύση στο πρόβλημα της διαχείρισης των σκουπιδιών και όχι μια μόδα ή
μια υποχρέωση την οποία πρέπει απλώς να τηρήσουμε γιατί μας υποχρεώνει η
Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης (ΟΕΑ), η Greenpeace, το WWF Ελλάς και
το Δίκτυο Μεσόγειος SOS, λαμβάνοντας υπόψη τη διεθνή εμπειρία, τις τάσεις
που διαμορφώνονται, αξιολογώντας και συνεκτιμώντας όλες τις υπάρχουσες σήμερα
τεχνολογίες διαχείρισης απορριμμάτων, προτείνουν ένα Στρατηγικό Μοντέλο, που
αποτελείται από ένα ενιαίο σύνολο 10 ιεραρχημένων στρατηγικών επιλογών, που
εκτιμάται ότι θα μας οδηγήσουν μεσοπρόθεσμα στη λύση του προβλήματος της
διαχείρισης των απορριμμάτων με το μικρότερο δυνατό κόστος, προσαρμόζοντας τις
βέλτιστες διεθνείς περιβαλλοντικές πρακτικές στα ελληνικά δεδομένα και ανάγκες.
Σας παρουσιάζω σήμερα τις
προτάσεις τους αυτές:
Οι δέκα προτάσεις
1. Πρόληψη
– Ιδέες για μηδενικά
σκουπίδια. Όλοι οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να βρούμε λύσεις για να μην
παράγουμε απορρίμματα. Υπάρχει τεράστια εμπειρία στην Ε.Ε. και πρέπει να
ξεκινήσουν οι διαδικασίες και διαβουλεύσεις με όλους τους εμπλεκόμενους και
ενδιαφερόμενους φορείς ώστε να υιοθετηθούν και εφαρμοσθούν θεσμικά μέτρα και
δράσεις για την δραστική μείωση των παραγόμενων απορριμμάτων, τόσο σε επίπεδο
ΟΤΑ, όσο και σε επίπεδο επιχειρήσεων, μεγάλων παραγωγών και νοικοκυριών.
Για να μπορεί να επιτύχει και να
δώσει ποσοτικά αποτελέσματα η πρόληψη, θα πρέπει οπωσδήποτε να υιοθετηθούν από
την πολιτεία, τους ΟΤΑ και όλους τους πολίτες δύο θεσμικές προτάσεις, που είναι
αυτονόητες στην Ε.Ε.:
α) Να σταματήσουμε να πληρώνουμε δημοτικά τέλη ανάλογα με τα
τετραγωνικά μέτρα της κατοικίας μας, και αυτά να συνδεθούν με την ποσότητα
των απορριμμάτων που παράγουμε, ώστε να ισχύσει η αρχή της «ανταποδοτικότητας»
και να καταστούμε όλοι περιβαλλοντικά περισσότερο υπεύθυνοι δημότες, που θα
συμμετέχουμε στην ανακύκλωση και κομποστοποίηση για να μειώσουμε και τα
δημοτικά μας τέλη.
β)
Αντίστοιχα τα τέλη τελικής διάθεσης, που πληρώνουν οι ΟΤΑ για τη χρήση των
ΧΥΤΑ-ΧΥΤΥ (Χώρων Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων – Χώρων Υγειονομικής Ταφής
Υπολειμμάτων) θα πρέπει άμεσα να συνδεθούν με τις ποσότητες που θάβει κάθε ΟΤΑ,
ώστε να ισχύσει η αρχή «Ο Ρυπαίνων Πληρώνει» και να υπάρχουν και
οικονομικά κίνητρα στους ΟΤΑ για να καταστούν υπεύθυνοι και ενεργοί στη μείωση
των απορριμμάτων.
Είναι απαραίτητη επίσης η ανάληψη
νομοθετικών πρωτοβουλιών από την πολιτεία για τη μείωση της αχρείαστης
συσκευασίας σε διάφορα καταναλωτικά αγαθά, η επανεξέταση του συνολικού
παραγωγικού μοντέλου προϊόντων, καθώς και η υιοθέτηση από τους πολίτες
φιλοπεριβαλλοντικών καταναλωτικών τρόπων συμπεριφοράς και αγορών.
2. Επαναχρησιμοποίηση
– Η επαναχρησιμοποίηση δεν αφορά
μόνο τις συσκευασίες αναψυκτικών, νερού και μπύρας, αλλά επεκτείνεται και σε
πολλά άλλα τυποποιημένα προϊόντα.
Η επαναχρησιμοποίηση προϋποθέτει
την ανάληψη πρωτοβουλιών από την πολιτεία, την τοπική αυτοδιοίκηση και τον
ιδιωτικό τομέα για τη δημιουργία υποδομών και επιχειρηματικότητας σχετικά με τη
διαχείριση και επαναχρησιμοποίηση ηλεκτρικών συσκευών, παλαιών επίπλων,
ρουχισμού και άλλων προϊόντων, που σήμερα καταλήγουν στα απορρίμματα.
Οι δράσεις επαναχρησιμοποίησης σε
συνδυασμό και με νέες δράσεις εναλλακτικής διαχείρισης υλικών (βλέπε σημείο 6)
μπορούν παράλληλα να συμβάλουν στη δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας, στα
πλαίσια μιας νέας «πράσινης» οικονομίας.
3. Οικιακή κομποστοποίηση
– Τα οικιακά οργανικά αποτελούν
το 35%-50% των απορριμμάτων μας και μπορούν εύκολα και οικονομικά να
κομποστοποιηθούν στις κατοικίες μας.
Τα περισσότερα από τα νοικοκυριά
της χώρας μας μπορούν με ένα ειδικό κάδο να παράγουν κομπόστ (λίπασμα)
από τα οικιακά οργανικά τους, που θα αξιοποιούν στον κήπο ή σε φυτά του μπαλκονιού
τους, μειώνοντας αντίστοιχα τα παραγόμενα απορρίμματα.
Εάν η πολιτεία θεσπίσει την
τοποθέτηση κάδων οικιακής κομποστοποίησης στα κτίρια και ξεκινήσει την
υλοποίηση μαζί με τους ΟΤΑ κάποιων μεγάλης κλίμακας προγραμμάτων οικιακής και
δημοτικής κομποστοποίησης, θα έδινε ουσιαστική ώθηση στο μέτρο.
Εκτιμάται ότι, μόνο με την
οικιακή κομποστοποίηση, οι ΟΤΑ μπορούν να μειώσουν τα προς διαχείριση οικιακά
οργανικά και κλαδέματα σε ποσοστό που αντιστοιχεί μέχρι και το 35% του
συνόλου των απορριμμάτων τους, στην ιδανική περίπτωση της πλήρους εφαρμογής της
μεθόδου, με χαμηλό αρχικό κόστος και μεσοπρόθεσμο-μακροπρόθεσμο σημαντικό
οικονομικό όφελος. Εκατοντάδες ΟΤΑ στην Ε.Ε. εφαρμόζουν την μέθοδο, εμείς τι
περιμένουμε;
4. Διαλογή στην πηγή των απορριμμάτων με 4 κάδους
– Παράλληλα με την οικιακή
κομποστοποίηση, μπορεί να υιοθετηθεί άμεσα από την πολιτεία και τους ΟΤΑ το
μοντέλο με 4 κάδους (αντί του ενός ή των δύο, που εφαρμόζεται σήμερα) για τη
συλλογή των απορριμμάτων και υπολοίπων υλικών.
Ο πρώτος κάδος μπορεί να
αφορά μόνο το χαρτί, που θα οδηγείται χωρίς άλλη διαλογή για ανακύκλωση,
ο δεύτερος κάδος θα
δέχεται όλα τα υπόλοιπα ανακυκλώσιμα υλικά (πλαστικά, γυαλί, μέταλλα, ξύλο), τα
οποία θα οδηγούνται για διαλογή στα ειδικά ΚΔΑΥ (Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων
Υλικών) και εν συνεχεία για ανακύκλωση,
ο τρίτος κάδος θα δέχεται
μόνο τα υπόλοιπα οργανικά και βιοαποδομήσιμα υλικά (όσα δηλαδή δεν
αξιοποιούνται στην οικιακή κομποστοποίηση), τα οποία θα οδηγούνται για
κομποστοποίηση σε μικρές ή μεγαλύτερες μονάδες κομποστοποίησης, και ο
τέταρτος κάδος θα δέχεται τα υπολείμματα τα οποία θα οδηγούνται για τελική
διάθεση σε ΧΥΤΥ.
Οι 4 κάδοι στο μέλλον θα
μπορούσαν να γίνουν 3, εφόσον οι πολίτες κάνουν πολύ καλό διαχωρισμό των
υλικών, οπότε θα μπορούσε να καταργηθεί ο 4ος κάδος και τα όποια μη οργανικά
υλικά του 3ου κάδου να διαχωρίζονται στις μονάδες κομποστοποίησης και να
οδηγούνται σε ΧΥΤΥ.
Το μοντέλο αυτό είναι βιώσιμο,
συνδυαζόμενο με σταθμούς μεταφόρτωσης, ώστε να ελαχιστοποιηθεί το κόστος
μεταφοράς όλων των υλικών. Το σύστημα των 4 κάδων προϋποθέτει και μια
στοιχειώδη οικιακή υποδομή για το διαχωρισμό των 4 ρευμάτων.
5. Ελαχιστοποίηση υπολειμμάτων
– Εφόσον εφαρμοσθεί το μοντέλο
των 4 κάδων, η διαλογή των υλικών στα ΚΔΑΥ θα μπορεί να λειτουργεί πολύ
ικανοποιητικότερα σε σχέση με σήμερα, διότι θα οδηγείται για διαλογή το 20-25%
των σημερινών ποσοτήτων.
Έτσι, τα παραγόμενα RDF (καύσιμο από
σκουπίδια) και υπολείμματα θα μπορούν σταδιακά να ελαχιστοποιηθούν προς το 1-3%
(σε αντιδιαστολή με το 25-30% υπολειμμάτων από τη σημερινή λειτουργία των
ΚΔΑΥ).
Έτσι στο μέλλον αυτές οι ελάχιστες ποσότητες
υπολειμμάτων από τις μονάδες διαλογής των ανακυκλώσιμων υλικών θα μπορούν να
διατίθενται δεματοποιημένες σε ΧΥΤΥ ή ακόμη και να χρησιμοποιούνται ως
εναλλακτικό καύσιμο (αντί για τα συμβατικά καύσιμα) σε τσιμεντάδικα ή σε
μονάδες παραγωγής ενέργειας, με την απαραίτητη προϋπόθεση ότι δεν
δημιουργούνται πρόσθετα περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα.
6. Βελτιστοποίηση της υπάρχουσας εναλλακτικής διαχείρισης και επέκτασή της και σε άλλα υλικά
– Αρκετά από τα σημερινά
συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης (π.χ. για συσκευασίες, ηλεκτρικές συσκευές –
ΑΗΗΕ, ελαστικά) χρήζουν σημαντικών αλλαγών ώστε να βελτιστοποιηθούν τα
αποτελέσματα ανάκτησης ανακύκλωσης και να επιτευχθούν οι στόχοι της Ε.Ε.
Επίσης, σήμερα υπάρχουν και άλλες
σημαντικές κατηγορίες υλικών (όπως τα επικίνδυνα οικιακά, αχρησιμοποίητα ή
ληγμένα φάρμακα, ο ρουχισμός και τα υποδήματα, τα έπιπλα ή άλλα ογκώδη
προϊόντα) για τις οποίες δεν υπάρχουν αντίστοιχα συστήματα εναλλακτικής
διαχείρισης και θα πρέπει να δημιουργηθούν με ευθύνη της πολιτείας, ώστε να
μπορούν να συνεργαστούν με αυτά οι ΟΤΑ και να πετύχουν περαιτέρω μείωση των
προς διάθεση υλικών με παράλληλη περιβαλλοντική διαχείριση.
(Συνεχίζεται αύριο με το Β και τελευταίο μέρος)
(Συνεχίζεται αύριο με το Β και τελευταίο μέρος)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου